Prevoznici poručuju da vozač nije turista, nego je profesionalac transportne kompanije, odnosno aktivni učesnik lanca snabdijevanja, kako u uzvodnoj tako i nizvodnoj komponenti lanca vrijednosti, bilo da je riječ o uvozu robe iz EU, izvozu iz država regiona ili pružanja usluga prevoza za treće zemlje.
Lideri vodećih transportnih asocijacija sastali su se u Beogradu i usvojili niz zaključaka, iza kojeg stoje Poslovno udruženje prevoznika robe u međunarodnom drumskom saobraćaju “Međunarodni transport” Srbija, Udruženje poslodavaca transportnih preduzeća “Makam-trans” Sjeverna Makedonija, Konzorcijum “Logistika BiH”, uz podršku asocijacija prevoznika Turske, Moldavije te Crne Gore.
“Podržavamo inicijativu ministra komunikacija i transporta BiH da se zajedničkim nastupom resornih ministara država regiona, hitno, a najkasnije do 20. decembra, uputi zahtjev za izuzeće profesionalnih vozača motornih vozila iz pravila 90/180 dana pod istim uslovima kao i ostalo kabinsko osoblje drugih vidova transporta”, glasi jedan od zaključaka,pišu Nezavisne
Zahtjev, kako navode, treba uputiti prema EU, ambasadorima EU u državama regiona pojedinačno, kao i na adresu Evropskog savjeta u Briselu.
“Obraćamo se zajedničkim zahtjevom, poslovnoj zajednici država EU, poslovnoj zajednici inostranih investitora u državama regiona, da bezrezervno podrže zahtjev za izuzeće profesionalnih vozača motornih vozila iz pravila 90/180 dana pod istim uslovima kao i ostalo kabinsko osoblje drugih vidova transporta definisanim Sporazumom sa EU, u cilju normalnog upravljanja lancima snabdijevanja”, glasi drugi zaključak.
U trećem zaključku obavijestili su fizička i pravna lica država regiona da su odlučni u namjeri da maksimalno iskoriste dijalog, snažnim argumentima dokažu pravo na rad, partnerstvo sa EU, u cilju eliminacije diskriminacije prevoznika država regiona na tržištu EU. U četvrtom su, međutim, prešli na upozorenje.
“Upozoravamo, ukoliko se od strane predstavnika EU i država regiona ne postigne prihvatljivo rješenje u toku prvog kvartala 2025. godine, o izuzeću profesionalnih vozača motornih vozila iz pravila 90/180 dana pod istim uslovima kao i ostalo kabinsko osoblje drugih vidova transporta definisanim Sporazumom sa EU, prevoznici će u pravo vrijeme, na pravom i optimalnom mjestu, koordinisanom akcijom sa više od 470.000 drumskih transportnih jedinica regiona, u istom danu i istoj satnici i jedinstvenim nastupom biti primorani da blokiraju lance snabdijevanja u uzvodnom i nizvodnom toku ka i iz EU. Blokada će dovesti do poremećaja svih lanaca snabdijevanja u EU”, naveli su u zaključcima.
Velibor Peulić, koordinator Konzorcijuma “Logistika BiH”, kaže za “Nezavisne novine” da su prije nekoliko dana imali momka iz Modriče koji je deportovan iz Austrije za Njemačku, a iz Njemačke avionom u Beograd, samo zbog jednog dana više u odnosu na predviđenih 90 dana boravka u EU.
“Mi smo našim ministarstvima svih zemalja uputili apel da se problem pokuša riješiti sada i na samitu u Briselu”, rekao je Peulić za “Nezavisne novine”
Nikola Grbić, predsjednik Udruženja prevoznika za međunarodni i unutrašnji transport Republike Srpske, kaže da je odluka Brisela neprihvatljiva.
“Ako prihvatimo odluku Brisela, mi smo gotovi, a i ovako smo na koljenima. Mislim da EU čak radi ovo svjesno, da bi odvukla i ovo malo vozača što imamo. Njemačkoj fali blizu 70.000 vozača i onda je jasno čemu vodi ta politika EU. Slažem se potpuno sa svim predlagačima da blokiramo ulazak u zemlje EU, kako bismo im dali do znanja da im ne trebamo olako pustiti da urade to što namjeravaju. Na taj način bismo blokirali i lance snabdijevanja sa EU”, rekao je Grbić za “Nezavisne novine”.