Krenimo od najvažnijeg. To je bezbjednost – a poslije toga idu tehničke stvari.
Savjetujemo da motor uvek startujete sa:
- pritisnutim kvačilom
- ručicom mjenjača u neutralnoj poziciji
- i povučenom ručnom kočnicom, a ne smeta ni da držite stopalo na papučici nožne kočnice
Zašto pritisnuto kvačilo?
Zato što ako okrenete ključ, a mjenjač je u brzini, auto može da poskoči i napravi štetu ili povrijedi nekoga.
Ali ja nikad ne držim mjenjač u brzini, nego samo povučem ručnu!
Da, ali možda ga je neko drugi ubacio u brzinu. Na primjer, neko od ukućana ili prijatelja preparkiravao auto ili jednostavno išao u auto da uzme nešto, primijetio da mjenjač nije u brzini i ubacio ga u brzinu misleći da vam tako čini uslugu. Ili možda preuzimate auto iz servisa, iz perionice ili sa tehničkog pregleda…
Možda i vi sami iz nekog razloga, uprkos čvrsto ustaljenoj navici ostavite mjenjač u “prvoj” – neko vas omete, pa zaboravite i slično.
Kao što “prazan” pištolj opali jednom godišnje, tako i u ovom slučaju trenutak nepažnje može skupo da košta. Ima mnogo raznih scenarija u kojima vi sjednete za volan i okrenete ključ, a mjenjač je u brzini iako ste vi ubjeđeni da nije.
Ali ako po navici pritiskam kvačilo, zašto mjenjač mora da bude “u leru” (neutralnoj poziciji)?
Ne mora, ali to je još jedan vid sigurnosti. Na primjer, može da vam sklizne noga sa papučice, da rano ujutro dok vam je mozak još u polubudnom stanju pustite kvačilo misleći da ste izbacili mjenjač iz brzine…
Pored toga, uglavnom nećete krenuti iste sekunde kada upalite auto, a nije ni zdravo držati kvačilo dugo pritisnuto.
Neke automobile uopšte ne možete da upalite ako ne pritisnete kvačilo
Postoje automobili čiji motor je nemoguće startovati bez pritiskanja kvačila. Ima ih i starijih i novijih, nezavisno od toga da li se pale okretanjem ključa ili pritiskom na dugme.
Sa mehaničke tačke gledišta…
Pritiskanjem papučice kvačila razdvajate motor i mjenjač, a time olakšavate anlaseru (i akumulatoru) koji treba da “zavrti” motor dok se ne upali.
Naime, čak i kad je ručica mjenjača u neutralnom položaju, to ne znači da su motor i mjenjač odvojeni. Kada motor radi u mjestu, u leru, određeni dijelovi u mjenjaču se takođe okreću, samo što su zupčanici u takvom položaju da se ništa ne prenosi na točkove.
Koliki otpor pruža mjenjač u ovom slučaju i koliko taj otpor realno utiče na startovanje motora bez pritisnutog kvačila? To zavisi od mnogo faktora, tako da je nemoguće dati univerzalan odgovor. Zavisi od motora, (snage) anlasera, akumulatora, vrste ulja u mjenjaču, perioda tokom kojeg auto nije paljen, spoljašnje temperature…
Na primjer, mnogi vozači sigurno znaju šta se dešava sa Zastavinim vozilima zimi, na niskim temperaturama, kada neposredno nakon paljenja auta sa ručicom mjenjača u neutralnom položaju puste kvačilo? Auto bukvalno krene, iako mjenjač nije u brzini. Zašto? Zato što se ulje u mjenjaču zbog niske temperature dovoljno “zgusnulo” da može da prenese određenu silu između komponenti mjenjača koje su fizički razdvojene i na taj način pokrene auto.
Ovdje nije stvar u konstrukciji vozila ili mjenjača, pošto se isto dešava i kod nekih starijih vozila drugih marki, već u karakteristikama ulja pri niskim temperaturama, ali ovaj “fenomen” može da posluži kao primjer i pomoć pri razumijevanju kompletne problematike.
Sa novijim, kvalitetnijim uljima ovaj problem je drastično ublažen, ako ne i otklonjen.
Uglavnom, pritiskanjem kvačila odvajate motor od mjenjača, otklanjate nepotreban otpor i olakšavate posao i anlaseru i motoru i akumulatoru.
“Nevjernici”
Mnogi vozači ne pritiskaju kvačilo, kažu:
- da im se nikada nije pokvario alternator
- da motor odmah pali
- i da im akumulatori traju godinama nakon isteka garancije
Takođe tvrde da ne mijenjaju način paljenja auta ni zimi ni ljeti, pa ne vide nikakav razlog za pritiskanjem kvačila prilikom paljenja.
Takve vozače nemamo namjeru da ubjeđujemo da mijenjaju navike. Samo apelujemo da prije svakog startovanja ipak provjere da li je mjenjač zaista izbačen iz brzine – i zbog sopstvene i zbog tuđe bezbjednosti.
Produžava se životni vijek plivajućem zamajcu
Nemoguće je procijeniti koliko će se produžiti životni vijek plivajućem zamajcu ako auto palite i gasite sa pritisnutim kvačilom, ali sigurno je da mu vibracije prilikom ova dva “događaja” nimalo ne prijaju.
Šta kažu proizvođači automobila?
Sva uputstva za korišćenje automobila koja smo pogledali kažu isto – auto se pali sa pritisnutim kvačilom. I mjenjačem u neutralnom položaju.
Zaključak
Auto možete da palite bez pritiskanja kvačila, ali mi to nipošto ne preporučujemo.
Zbog bezbjednosti na prvom mjestu, i zbog čuvanja vozila na drugom mjestu, pišu “Polovni automobili“.