Kompanija Zoom od danas vredi više od IBM-a i AMD-a i to nakon vrtoglavog uzleta akcija u utorak od čak 41 odsto. Tržišna vrednost kompanije koja korisnicima omogućuje grupne video pozive trenutno iznosi 129 milijardi dolara, a samo u utorak je porasla za čak 37 milijardi dolara.
Već sada korporativna Amerika procenjuje da je upravo ova kompanija najveći pobednik korona krize i da je od nje najviše profitirala.
Kompanija je zbog epidemije korona virusa doživela neviđenu popularnost jer su stotine miliona ljudi širom sveta bile primorane da se prilagode životu od kuće, pa samim tim i poslu i sastancima koje posao nosi. Od 22. marta broj dnevnih korisnika povećao se za skoro 380 odsto u odnosu na godinu ranije i to nakon što je kompanija već pridobila više od 2,2 miliona novih korisnika u prva dva meseca ove godine.
Osnivač ove kompanije je pedesetogodišnji milijarder Erik Juan. Kao mlad sanjao je da napusti Kinu kako bi otišao u Silicijumsku dolinu i to od kada je čuo suosnivača Majkrosofta Bila Gejtsa kako govori o internetu.
Mladi Juan je proveo više od dve godine boreći se za vizu, a za to vreme odbijen je ukupno osam puta. Kad je u devetom pokušaju 1997. godine konačno dobio američku vizu, tada 27-godišnji Erik Juan nije govorio engleski, ali je znao da napiše računarski kod i ubrzo se zaposlio u kompaniji za video konferencije WebEx. Ova kompanija je godinu dana kasnije prodata kompaniji Cisko za 3,2 milijarde dolara (platforma je sada poznata kao Cisko Webex).
Juan je postao potpredsednik ovog tehnološkog giganta zarađujući naknadu u vidu “vrlo visokih šest cifara”. Ali on je bio nesrećan.
Iako je prvih nekoliko godina u ovoj kompaniji bilo sjajno, počeo je da primećuje da kada bi razgovarao sa klijentima kompanije Cisko Webex, “nije video nijednog srećnog klijenta”.
Prema Juanovom mišljenju, proizvod se nije razvijao dovoljno brzo, što je predstavljalo napor za klijente. On je dodao da ova kompanija čak i dan danas koristi isti onaj kod koji je on napisao pre dve decenije.
Kao dugogodišnji softverski inženjer, Juan je smatrao da je evolucija pametnih telefona i tableta stvorila nove mogućnosti za unapređivanje video konferencija. Zato je 2011. odlučio da napusti udobnost svog visoko plaćenog posla da bi sam počeo svoj biznis.
Ubrzo je započeo da razvija platformu za video konferenciju dok je tražio sredstva za izgradnju i pokretanje nove kompanije.
– S jedne strane, to je zaista veliki rizik, napustiti vrlo dobro plaćenu poziciju potpredsednika već izgrađene firme. Međutim, sa druge strane, ja tu nisam bio srećan, što znači da mentalno to nije bio veliki rizik. Svrha života je težnja za srećom, pre svega – rekao je Juan.
Ubrzo se njegov rizik isplatio, pa je za devet godina od kad je osnovao Zoom, kompanija toliko porasla da sada zapošljava gotovo 2.000 ljudi, dok je prihod udvostručila u 2019. na više od 620 miliona dolara.
Ova godina bila je posebno plodonosna za ovu kompaniju pa je u drugom tromesečju prodaja porasla na 663,5 miliona dolara.
Iako je Zoom već zabeležio uspon na tržištu video konferencija i nastavlja da se suočava sa jakom konkurencijom (poput Cisca, Gugla i Majkrosofta), Juan veruje da još ima dovoljno prostora za rast kompanije, prenosi srbijadanas.