Oni su tragično nastradali u petak ujutru, na redovnom letačkom zadatku, kada se letjelica kojom su upravljali iz zasad nepoznatih razloga, tik iznad okolnih kuća, survala u obližnji potok.
Oni su tragično nastradali u petak ujutru, na redovnom letačkom zadatku, kada se letjelica kojom su upravljali iz zasad nepoznatih razloga, tik iznad okolnih kuća, survala u obližnji potok.
Ove okolnosti čine osnovu istraživanja koje provode dvije vojne komisije – jedna u nadležnosti Generalštaba Vojske Srbije i druga, stručna, koju vodi Komanda Ratnog vazduhoplovstva. Njihov zadatak je da prikupe sve činjenice, izjave očevidaca i rezultate ekspertize olupine MiG-a 21 i daju odgovor o tačnom uzroku pada vojnog aviona.
Prve informacije iz istrage, pišu Novosti, zasad isključuju neispravnost letjelice, a tok daljnje istrage usmjeravaju na izuzetno malu visinu i eventualno ljudski faktor u upravljanju letelicom.
Vojni istražitelji zasad su na stavu da je posada pokušavala da na veću visinu izvuče avion koji je iz još nepoznatog razloga izgubio silu uzgona. Time se objašnjavaju posljednji manevri pilota, “okretanje” aviona, kao i odbačen rezervoar letjelice, koji je završio u obližnjem malinjaku.
Šta je dovelo do tragičnog ishoda mogao bi da “kaže” i uređaj za bilježenje parametara leta, koji snima većinu promjena u radu motora, sklopova i instalacija, kao i komandi iz kabine. Ovaj aparat, međutim, bilježi podatke na traci, pa je veliko pitanje da li je u eksploziji letjelice i požaru koji je uslijedio ostala neoštećena i upotrebljiva za očitavanje. Ovi podaci, ukoliko su sačuvani, biće “preklopljeni” sa planom leta i komunikacijom poginulih pilota sa operativnim centrom u Komandi RV.
“MiG 21 prošao je sve propisane procedure pre poletanja. Ništa zaista nije ukazivalo da mu predstoji tragedija. Petak je na Batajnici bio relativno miran dan, jer zbog najavljene promene meteoroloških uslova nije planiran veliki broj letova. Svega nekoliko aviona je na zadatke poletelo između osam i devet časova. Nažalost, Zvone i Krsnik nisu se vratili”, kazao je sagovornik iz Ratnog vazuhoplovstva VS.
Komisija će analizirati i činjenicu da je avion pao na svega nekoliko stotina metara od rodnog sela pilota Zvonka Vasiljevića, kao i da je majci prethodno najavio da će preletjeti preko porodične kuće u Donjoj Borini.
Važna okolnost je i da je MiG 21 napravio dva preleta preko sela, prije nego što će se survati u smrt. Gotovo da nema dileme da je nesrećna posada shvatila da letjelica nezaustavljivo juri ka tlu, pa su uspjeli da izbjegnu naseljeni dio sela i obruše se na parcelu bez kuća.
Poznavaoci vojne avijacije podjsećaju na srazmjerno rijetke tehničke kvarove kao uzroke nesreća, ali i kažu da je MiG 21 avion koji ponekad zna da promijeni ćud. Starost letjelice obično je – trećerazredno pitanje, piše Blic.
“Ne postoji star ili mlad avion, postoji ispravan ili neispravan. MiG 21 pouzdan je i siguran avion, ali mnogo je iskustava o problemima koji su se javljali u njegovom korišćenju u JNA i drugim armijama. On traži pilota koji ga zna u dušu, dok letačima drugih vazduhoplova može da zada različite glavobolje. Drugim rečima, traži sigurnu ruku, koja može da bude ključna u nepredviđenim situacijama”, rekao je Miodrag Stevanović, pukovni Ratnog vazduhoplovstva u penziji.
Pukovnik u penziji Zoran Biserčić kaže da uzroci nesreće mogu biti različiti, ali da sigurno ne može biti da je avion poletio neispravan.
Okružno javno tužilaštvo iz Šapca, sa odgovarajućim ekipama, uključujući Vojnu policiju, nastavilo je u subotu uviđaj na mjestu avionske nesreće u selu Donja Brasina, kod Malog Zvornika, u zaseoku kraj rudnika.