Prema procjeni menadžera turističkog operatera TUI Pietera Jordaana, generativna umjetna inteligencija (AI) imat će veliki utjecaj na turističku industriju. “Oni koji koriste tehnologiju bit će brži i produktivniji od onih koji je ne koriste”, rekao je CIO ovog turističkog koncerna.
Generativna umjetna inteligencija, koja može stvarati nove sadržaje, vrlo brzo će, kako on kaže, zamijeniti zadaće radnika. To će, smatra, također imati posljedice za krajnje korisnike. “To će iz temelja promijeniti način na koji će ljudi planirati i rezervirati svoja putovanja u budućnosti”, kaže Jordaan.
Hoće li zaposlenici postati tehnološki višak?
U budućnosti bi zaposlenici u putničkim agencijama mogli sami koristiti AI za savjetovanje kupaca, objašnjava Jordaan. “Generativna umjetna inteligencija će vrlo brzo zamijeniti zadatke, ali ne i poslove”, kažu u koncernu. Takozvana generativna umjetna inteligencija, koja također uključuje tekstualne robote kao što je ChatGPT, može stvoriti novi sadržaj na temelju postojećih informacija i korisničkih specifikacija.
U Velikoj Britaniji, TUI u međuvremenu koristi tekstualni robot ChatGPT u svojoj aplikaciji. Otprilike polovica kupaca dosad je u jednom testu pristupila ponudi. ChatGPT koristi generativnu umjetnu inteligenciju kako bi korisnicima pružio personalizirane prijedloge za putovanja i odgovorio na pitanja o odredištima za odmor. S više od 10.000 korisnika, potražnja za ponudom veća je od očekivane.
“Ljudski osjećaj nezamjenjiv”
Prema mišljenju turističke tvrtke Schauinsland-Reisen, kvalificirani stručnjaci bit će i dalje bitni. Ova tvrtka trenutno testira ChatGPT. Softver pomaže, na primjer, pri izradi biltena za kupce. “Međutim, umjetna inteligencija ne može zamijeniti iskustvo i stručnost naših stručnjaka, već služi samo kao podrška”, rekao je glasnogovornik Schauinslanda.
Umjetna inteligencija poput ChatGPT-a mogla bi dugoročno pojednostaviti i automatizirati pojedinačne radne procese na koje se troši mnogo vremena. “Ljudski osjećaj pri sastavljanju naših proizvoda ne može se zamijeniti umjetnom inteligencijom”, rekao je glasnogovornik. Potpuno automatizirana upotreba ChatGPT-a, kako je rekao, nije opcija ni za Schauinsland ni u budućnosti.
Strukovna udruga turističkih agencija DRV također pretpostavlja da turistički profesionalci neće postati suvišni: stručnjaci u putničkim agencijama dobro poznaju želje i preferencije svojih kupaca i daju ponude po mjeri,. “Umjetna inteligencija ne može ponuditi sadržaj sa svim stručnim savjetima”, navode u udruzi.
Podaci o kupcima neće biti prosljeđivani
Turistička grupa TUI ne planira samo u Velikoj Britaniji koristiti umjetnu inteligenciju. U budućnosti bi i kupci u Njemačkoj također trebali moći koristiti tekstualnog robota u aplikaciji. “Ako svi testovi budu uspješni i ako budemo zadovoljni sigurnošću, namjeravamo lansirati proizvod do kraja godine”, rekao je Jordaan. U Njemačkoj već postoji nekoliko turističkih tvrtki koje koriste ChatGPT za razne aplikacije.
Kako bi spriječio netočne odgovore ChatGPT-a, TUI je poduzeo mjere predostrožnosti u skladu s informacijama u aplikaciji. Tako odgovori mogu biti provjereni prije nego što budu pokazani kupcima. Koncern plaća prilično malu naknadu za svako pitanje, rekao je Jordaan. On je također rekao da TUI niti u jednom trenutku ne prosljeđuje dalje podatke o korisnicima kada se ChatGPT koristi u aplikaciji.
Osobni kontakt s kupcima ostaje važan
Šef za Centralnu Europu turističke agencije DER Touristik Mark Tantz u svemu vidi šansu za ublažavanje problema nedostatka kvalificiranih radnika. Automatizacija – svejedno da li jednostavna ili umjetna – mogućnost je oslobađanja zaposlenika od jednostavnih zadataka kako bi se mogli usredotočiti na, primjerice, zanimljivije aktivnosti, kaže on. “To je relevantno pitanje, posebno kada postoji manjak kvalificiranih radnika”, rekao je Tantz.
Turistička agencija Chamäleon Reisen, koja od ove godine na svojoj početnoj stranici koristi ChatGPT za opise smještaja, i dalje pridaje veliku važnost izravnom kontaktu s klijentima. “I dalje se svjesno oslanjamo na izravan kontakt s našim klijentima. Oni bi u budućnosti trebali moći izravno doći do onih koji su odgovorni za pojedinačna odredišta”, rekao je Ingo Lies, osnivač ove agencije.
U koncernu Alltours to vide na sličan način: “Osobni kontakt s našim kupcima i dalje nam je važan i umjetna inteligencija ga ne može zamijeniti.”
tagesschau