Glasanje čini Francusku prvom zemljom u svijetu “koja je donijela zakone za ograničavanje ultra brze mode”, rekao je Kristof Beču, ministar za ekološku tranziciju.
Ključne mjere uključuju zabranu oglašavanja najjeftinijeg tekstila i ekološku naknadu za jeftine artikle.
Francusko tržište odjeće preplavila je jeftina odjeća iz uvoza, dok je nekoliko domaćih marki proglasilo bankrot, prenosi “Poslovni dnevnik”.
Ali glavni argumenti koje je iznio Horizons, stranka saveznica predsjednika Emanuela Makrona, koja je podnijela nacrt zakona, su ekološki.
“Tekstilna industrija je ona koja najviše zagađuje”, rekla je zamjenica predsjednika Horizonsa An Sesil Violan, rekavši da je taj sektor odgovoran za 10 odsto emisija gasova sa efektom staklene bašte i da je veliki zagađivač vode.
Kao primjer intenzivne modne proizvodnje izdvojila je kinesku kompaniju Shein i njenih “7.200 novih odjevnih predmeta dnevno”.
Francuska će primjenjivati kriterijume poput količine proizvedene odjeće i brzine izmjene novih kolekcija pri određivanju šta je brza moda, prema usvojenom zakonu.
Nakon što zakon stupi na snagu, što još zahtjeva glasanje u Senatu, precizni kriterijumi će biti objavljeni u uredbi.
Proizvođači brze mode biće prisiljeni da informišu potrošače o uticaju svoje proizvodnje na okolinu.
Dodatna naknada povezana s ekološkim otiskom brze mode od pet evra po artiklu planirana je od sljedeće godine, da bi se povećala na 10 evra do 2030. Naknada, međutim, ne smije da premaši 50 odsto cijene artikla.
Violan je rekla da će se prihodi od naknade koristiti za subvencionisanje proizvođača održive odjeće, što će im omogućiti da se lakše takmiče na tržištu.
Odobrena je i mjera za ograničavanje oglašavanja brze mode, iako je konzervativni zastupnik Antoan Vermorel-Markes primjetio da “zabrana oglašavanja tekstila, posebno mode, znači kraj mode”.
Inicijativa zastupnika ljevice i Zelenih da se u novi zakon uključe minimalne kazne za proizvođače koji krše pravila, kao i uvozne kvote i stroži kriterijumi za radna mjesta u industriji, nije prihvaćena.
Vrhunska moda je kamen temeljac francuske ekonomije zahvaljujući vodećim svjetskim luksuznim markama kao što su Luj Viton, Šanel, Ermez, Dior i Kartijer.
Ali drugi dijelovi francuskog sektora mode izgubili su u trci s evropskim rivalima Zarom, H&M-om i, u novije vrijeme, kineskim divovima Sheinom i Temuom, prenosi “b92“.