Evropska komisija pokrenula je formalno istragu o uvozu električnih automobila iz Kine, za koje se vjeruje da zbog velikih državnih subvencija narušavaju pravila zdrave tržišne utakmice na jedinstvenom tržištu Evropske unije.
Predmet istrage biće da li proizvođači baterija za električna vozila u Kini koriste nedozvoljenu državnu pomoć, čime stiču prednost nad proizvođačima iz EU i nanose im ekonomsku štetu, saopštila je Komisija.
Ukoliko se pokaže da je to tačno, istraga će proučiti i posljedice na proizvođače, prodavce i potrošače u EU, a Evropska komisija će zatim razmotriti mjere kako da se neutrališu posljedice takve nepravedne tržišne prakse.
Istragu je 13. septembra najavila predsjednica Komisije Ursula fon der Lajen koja je rekla da će istraga biti u potpunosti u skladu sa zakonima EU i Svjetske trgovine organizacije (STO), što znači da će sve strane, uključujući i kinesku vladu i proizvođače i izvoznike iz te zemlje, moći da iznesu svoje argumente.
Istraga će biti pokrenuta na inicijativu same Evropske komisije, eks oficio, a iako nije primljen zahtjev proizvođača automobila iz EU da ona bude pokretnuta, antimonopolksa pravila EU ih obavezuju da sarađuju u istrazi.
Takođe, u skladu sa pravilima STO, prije formalnog pokretanja istrage obavljene su i konsultacije sa kineskim vlastima.
Jeftiniji za nekoliko hiljada evra
Stručnjaci su nedavno procjenili da će u Evropi će porasti uvoz automobila iz Kine, koji su “apsolutno konkuretni ne samo po cjeni, nego i tehnologiji”, a da kokurencija Kine evropskim proizovođačima raste pogotovo kada je reč o e-automobilima.
“Pošto su e-vozila iz Kine uglavnom na baterije, u tom segmentu tržišni udio je značajno veći”, ocijenili su stručnjaci sa Univerziteta iz njemačkog grada Kemnica, prenijela je agencija “DPA”.
U tom segmentu se može očekivati i porast od gotovo 20 odsto novoregistrovanih kineskih automobila u Evropi, a do 2025. i na više od 25 odsto.
Sa cijenom nižom nekoliko hiljada evra, kineski proizvođači su ne samo cjenovno, nego i tehnološki “apsolutno konkurentni”, rekao je stručnjak sa instituta za automobile Kemnic, profesor Verner Ole, dodajući da se to prije svega odnosi na tehnologiju baterija.
U međunarodnoj utakmici, Kina sa e-automobilima profitira ne samo od ogromne prednosti zbog toga što ima sirovine i baterije već i zbog njihove cijene, prenosi “AutoBlog”. I veličina domaćeg tržišta omogućava kineskim proizvođačima masovnu proizvodnju, koja znači i određene prednosti za cijenu, pišu Nezavisne.