Ključna nepoznata u ovoj jednačini su – baterije.
Za razliku od automobila koji imaju SUS motore, gdje se, među prvima, gledaju kilometraža i godište, ovi parametri ne znače mnogo kod polovnih “strujaša” koji zavise najviše od baterije i njenog punjenja.
Mjerenje performansi baterije donedavno je bilo “nemoguća misija” i kočilo je prodaju polovnih EV. Situacija se polako menja zahvaljujući grupi kompanija koje su uočile priliku i ponudile testove, od kojih neki traju svega par minuta.
Britanski startap Altelium razvio je test i osmislio sertifikate za baterije koje ove godine planira da ponudi u više od 7.000 autosalona u SAD, i više od 5.000 u matičnoj Velikoj Britaniji.
Baterija obično čini oko 40% cijene novog automobila i važno je kako se sa njom postupa. Brže će “oslabiti” ako se često brzo puni, odnosno ako se puni iako njen kapacitet nije ni do pola iskorišćen, kao i kada se dugo ne koristi.
Austrijski startup Aviloo razvio je test za autosalone i vozače, i utvrdio da nakon 100.000 pređenih kilometara stanje baterije može varirati do 30%. Loša praksa vozača može značajno smanjiti kapacitet baterije i sniziti cijenu polovnog EV i za nekoliko hiljada evra, kažu u ovoj kompaniji.
Proizvođači automobila često navode “pretjerano ružičaste” podatke o razmaku između punjenja, upozoravaju kritičari, što znači da su nezavisni testovi veoma važni.
Problemi se već vide u prodaji, koja je u septembru u SAD pala za 32% u odnosu na isto prošlogodišnje razdoblje, prema podacima kompanije Recurrent. Poređenja radi, prodaja polovnih automobila na fosilna goriva pala je samo 7 odsto, pišu nezavisne.