Međutim, da bi zaradio za jedan polovan automobil, radnik u Srbiji, koji zarađuje prosječnu platu, trebalo bi da radi duže od godinu dana – i da za to odvaja i štedi cijelu platu. S druge strane, u okruženju do automobila stižu brže. Osim u jednoj zemlji – Bosni i Hercegovini.
Kako bi provjerili koliko je u praksi teško priuštiti automobil od plata koje zarađuju građani Srbije, novinari nove.rs izračunali su koliko je prosječnih srpskih plata potrebno za kupovinu polovnog vozila, jer, kako navode – rijetko ko može da priušti novo.
Međutim, treba imati na umu da bi ova računica značila da kupac neće trošiti ni dinar plate na bilo šta drugo, nego će sve što zaradi štediti za automobil.
Sadržaj se nastavlja nakon oglasa
Novi način da holesterol i visok pritisak nestanu trajno. Skandal koji se desio na snimanju emisije pokrenuo lavinu.
Stvari su, u praksi, ipak malo drugačije, pogotovo kada se u obzir uzme činjenica da su cijene svih neophodnih namirnica previsoke, te da i ako bi potencijalni kupac mogao da odvaja cijelu platu sa strane jer, primjera radi, živi sa partnerom, život dvije osobe od jedne plate bi se u Srbiji sveo na puko preživljavanje.
Takođe, nova.rs provjerila je i koliko treba da rade građani Crne Gore, Hrvatske, Bosne i Hercegovine, Mađarske, Rumunije, kao i Slovenije, kako bi kupili automobil iste vrijednosti.
U Srbiji se automobil “zaradi” za 14 mjeseci
Prije svega, prosječna plata u Srbiji je u oktobru bila oko 86.000 dinara, odnosno približno 730 evra, što je ujedno i najsvježiji podatak o prosječnoj zaradi. S druge strane, prema podacima sajta Polovni automobili, iz septembra prošle godine, prosječna cijena putničkog automobila starosti do 20 godina iznosila je oko 10.000 evra. To znači da građanin Srbije koji radi za prosječnu platu, za ovakav automobil bi morao da radi 14 mjeseci. Dakle, ako bi svaki dinar svoje plate odvajao i štedio za kupovinu polovnog automobila, trebalo bi mu duže od godinu dana.
U Crnoj Gori potrebno mjesec dana manje, samo u BiH se za kola radi duže
U Crnoj Gori je prosječna plata nešto veća nego u Srbiji, 800 evra. To znači da će Crnogorac, koji sve što zaradi odvaja za automobil, vozilo od 10.000 evra moći da priušti za 13 mjeseci mjeseci. To je mjesec dana brže u odnosu na Srbiju.
Kada je riječ o Hrvatskoj, prosječna plata iznosi skoro 1.200 evra, što znači da će Hrvat sa ovom zaradom koji krene da štedi danas, automobil od 10.000 moći da kupi za devet mjeseci, a to je pet mjeseci brže u odnosu na Srbiju.
Ako bi neko iz BiH htio da kupi automobil koji košta 10.000 evra, za to bi mu trebalo još više nego osobi u Srbiji – jer je prosječna plata u Bosni i Hercegovini 655 evra. Dakle, radnik koji u BiH prima prosječnu platu, za auto ove vrijednosti trebalo bi da radi oko godinu i četiri mjeseca.