Na tržištu dominiraju poznati brendovi i polovna vozila, a povećava se popularnost elektro i hibridnih vozila.
Prema zvaničnim podacima Uprave za indirektno oporezivanje (UIO) BiH, tokom prošle godine u BiH je uvezeno ukupno 72.237 automobila, od kojih su čak 62.873 polovna vozila, za koje su vlasnici izdvojili više od 1.2 milijarde KM, računajući plaćene dažbine.
Radi se o “drastičnom porastu” uvoza automobila u odnosu na godinu ranije (30 odsto više uvoza). Međutim, kada se uđe u detaljnu analizu statistike pokazuju da su samo 13 odsto nova vozila, dok su čak 87 odsto uvezenih polovnjaci.
Vlasnik auto-placa “Das auto” u Banjaluci, Dragan Ilibašić rekao je za “Mondo” da se kod njih najviše prodaju polovna vozila srednje klase vrijednosti do 20.000 KM.
“Imajući u vidu životni standard građana kao i promjenjivo stanje na tržištu možemo reći da smo zadovoljni interesom i prodajom vozila”, rekao je Ilibašić ističući da se kod njih najviše pazare francuska vozila.
Navodi da je u banjalučkoj regiji i ostalim placevima u BiH došlo do značajnog interesa za francuska vozila u odnosu na druge proizvođače.
“Uglavnom prodajemo ‘pežo’, ‘reno” i ‘sitroen’ dizel vozila euro 5 norme. Imamo i ‘folksvagene’, ali oni idu nešto slabije. Imamo svoje redovne kupce koji auta mijanju po nekoliko puta. Ne možemo dovesti auta koliko ih možemo prodati”, tvrdi Ilibašić.
Prema njegovim riječima, polovnjaci nisu pojeftinili jer se cijene ne mijenjaju u zapadnim zemljama.
“Možda je to zbog toga što se manje vozi ili što možda nema novih vozila u proizvodnji zbog eventualne nestašice čipova i ostalih dijelova”, ističe Ilibašić.
“Škoda” predvodnik liste novih vozila
Kada je riječ o prodaji novih automobila, apsolutni lider domaćeg tržišta je kompanija “Škoda” koja je tokom prošle godine u BiH isporučila čak 2.224 nova vozila.
Vrlo je zanimljivo i to što se među deset najtraženijih modela u BiH nalaze čak četiri modela ovog proizvođača: “oktavija”, koja je isporučena u skoro 900 komada (425 kupaca). Dalje slijede “fabija” (425 kupaca), “skala” (270 kupaca), “kamik” (230 kupaca)…
U BIHAMK-u kažu da su kupci u BiH “naviknuti na Škodu” i sve beneficije koje u paketu stižu s njom, od sigurne i rasprostranjene prodajno-servisne mreže, dostupnosti dijelova, provjerene mehanike.
Nakon “Škode” koja zauzima više od 20 procenata tržišta najprodavaniji su modeli “Folksvagena” (12,41 odsto), “Tojote” (9,2 odsto), a slijedi “Hjundai”, “Dačija”, “Reno”, “Suzuki”, “Audi”, “Kia” i “Mercedes” (u BiH je lani prodat 401 novi model), objavio je sajt “Proauto”.
Po istom podacima u BiH su prošle godine kupljena četiri nova jaguara, 12 “tesli”, 13 “lada”, i čak 116 modela kineskog proizvođača “MG” koji se nedavno pojavio na tržištu.
Tokom 2023. godine, prema podacima UIO, uvezeno je 240 električnih automobila, dok ih je godinu ranije u BiH stiglo 69. Vrijednost uvezenih električnih vozila, uključujući dadžbine, lani je bila oko 18,6 miliona KM.
Kada je riječ o hibridnim vozilima (kombinovani pogon na struju i gorivo) za njih su vlasnici izdvojili oko 97,6 miliona KM, a uvezeno ih je prošle godine 1.512, od čega 1.150 novih i 362 polovna vozila. Godinu ranije, 2022. u BiH je uvezeno 610 hibridnih vozila, prenosi “Mondo“.