Prije više od četiri desetljeća je iz ničega izgradio svoj trgovački imperij. Danas je poznat i kao pobornik ideje o uvođenju osnovnog dohotka za sve građane, bez obzira radili oni ili ne. Te dvije stvari je moguće objediniti samo ako se zovete Götz Werner.
Više od deset godina nakon što je prestao raditi, on je zadovoljan poslovanjem dm-a. No uza svu tu digitalizaciju, automatizaciju i globalizaciju, on upozorava da se ne smije zaboraviti ljude: „Ljudi i njihove potrebe. Oni moraju biti cilj svih napora. Onda ništa ne može spriječiti uspjeh.”
Priznaje da ga je vlastiti uspjeh iznenadio. Put od „prodavača zubne paste” (kako sam sebe rado naziva) do uglednog poduzetnika sa socijalnom crtom nije bio predvidiv: „U školi sam pao razred, nakon 11 godina sam prekinuo školovanje. Bio sam njemački juniorski prvak u veslanju, poslije sam izučio za drogerista, pa onda postao prokurist. Odmetnuti sin. Sanjar. Osnivač poduzeća protiv svoje volje.” Tako Götz Werner opisuje svoj životni put u svojoj biografiji.
Odmetnuti sin
Njegov otac je bio vlasnik drogerije u Heidelbergu. Sina je izbacio iz kuće, jer nije držao mnogo do njegovih poslovnih ideja. Za Wernera, kojem je tada bilo 28 godina, taj je doživljaj bio bolan, no na neki način je bio i koristan za njega. On je u ljeto 1973. u Karlsruheu otvorio svoju prvu drogeriju: Drogeriemarkt dm. Za razliku od dosadašnjih drogerija, u ovoj je vladao sustav samoposluživanja, imala je tri puta veću površinu i manji izbor robe, ali i manje cijene.
Dm je brzo ekspandirao. Vlasnik je uvijek bio otvoren za nove ideje: vrlo rano je počeo prodavati ekološke proizvode, sklapao je posebne ugovore s pojedinim proizvođačima, a imao je i drugačiji odnos prema zaposlenima. U središtu je bio kupac, zaposleni su mogli imati udjele u dobiti, poduzeće je djelovalo kao socijalni organizam. I nakon odlaska u mirovinu Götz Werner povremeno posjećuje svoje filijale kako bi popričao s ljudima i uvjerio se da je sve u redu.
U Njemačkoj svakoga dana 1,8 milijuna ljudi kupuje u dm-u. Ta firma širom Europe zapošljava više od 60.000 ljudi u oko 3.500 prodavaonica s godišnjim prometom od 10,7 milijardi eura.
Götz Werner je još uvijek član Nadzornog odbora svoje tvrtke. No svoje udjele je prije više godina prebacio u dobrotvornu zakladu. „Zaklada treba podržavati i održavati tvrtku. Cilj poduzeća nije da bude stroj za tiskanje novca”, kaže Werner. Za svoju djecu kaže da su egzistencijalno osigurana: dobrim obrazovanjem. Samo sin Christoph radi u dm-u, kao šef marketinga i nabave, prenosi DW.
Socijalna crta
Götz Werner je nešto drugačiji poduzetnik: on se već godinama bori za uvođenje osnovnog dohotka. „Dohodak za sve” – tako se zove njegova knjiga – za njega ima veze s ljudskim dostojanstvom. „S obzirom na izobilje u kojem živimo moramo bez odgađanja djelovati i urediti našu socijalnu državu tako da svatko može živjeti dostojno čovjeka.” On posebno strašnim smatra siromaštvo u starosti: „To je gruba nezahvalnost, jer naše blagostanje se temelji na angažmanu ranijih generacija.”
Nakon stotina predavanja, diskusija i intervjua, Werner se raduje da je ova tema razvila vlastitu dinamiku. On je siguran: „Bezuvjetni osnovni dohodak daje rješenja za mnoge izazove s kojima se danas ne uspijevamo nositi.”
Od prošle jeseni iz zdravstvenih razloga mora malo smanjiti svoje aktivnosti. On sa suprugom Beatrice živi u Stuttgartu i ima četvero unučadi. Na svoj rođendan će posjetiti gradilište novog sjedišta firme u Karlsruheu, a potom slaviti kod kuće u krugu obitelji. Njegova najveća želja je: „Da moje ideje kao poduzetnik i zagovornik bezuvjetnog osnovnog dohotka nastave djelovati i doprinesu jednom svijetu ugodnom za život.”
ajg/dpa