U prvom kvartalu 2021. godine došlo je do velikog pada naplaćenih akciza na duhanske prerađevine u Bosni i Hercegovini za gotovo četvrtinu, a čemu je kumovalo više razloga.
Na katastrofalno lošu prodaju cigareta utjecala je, među ostalim, odluka malobrojnih velikih duhanskih kompanija o povećanju maloprodajnih cijena najjeftinijih kategorija cigareta u 2020. i 2021. godini. Duhanske kompanije su povećale cijene cigareta početkom 2021. u prosjeku za 1,6 posto, piše Indikator.
Kako navodi UIO BiH u svojoj analizi, osim cijena, na ogroman pad potrošnje cigareta kod nerezidenata (dijaspora, turisti, osobe u tranzitu, osobe u pograničnom pojasu) djelovale su restrikcije u kretanju građana između zemalja, koje su uvedene u vrijeme pandemije COVID-19.
Ostali faktori pada potrošnje duhanskih prerađevina u vezi sa pandemijom su rastući broj oboljelih sa respiratornim oboljenjima, odliv stanovništva iz BiH i nemogućnost njihove posjete BiH. Dodatno, na prodaju cigareta nerezidentima u BiH u prvom kvartalu 2021. negativno su utjecale odluke Hrvatske i EU-a o ograničenju unosa cigareta iz trećih zemalja.
– Pobrojani faktori, uz visoku statističku osnovicu iz prvog kvartala 2020, su kumulativno doveli do velikog pada naplaćenih akciza na duhanske prerađevine u prvom kvartalu 2021. od -24,2 posto, što predstavlja pogoršanje u odnosu na četvrti kvartal 2020. – navode iz UIO BiH.
Ekstremno visoka statistička osnovica, kako pojašnjavaju, zabilježena je u prvom kvartalu 2020. godine budući da pojavom koronavirusa duhanske kompanije nisu revidirale poslovne planove, što je rezultiralo povećanjem količina akciznih markica i, posljedično, većim uplatama akciza u martu 2020. godine, prenosi “Indikator“.