Zatvorena vrata trgovine, zalijepljeni izlozi i skinute svjetlosne reklame: u sve više ulica u njemačkim gradovima odumiranje trgovačkih radnji ostavlja vidljive tragove. Ukoliko se u obzir uzme prognoza Trgovačkog saveza Njemačke (HDE) da će 9.000 dodatnih radnji ove godine zatvoriti svoja vrata, u zemlji će ih ukupno ostati još 311.000. U 2015. godini ih je bilo skoro 373.000.
„S obzirom na brojke proteklih godina, u svim centrima gradova i u politici bi se trebali aktivirati alarmna zvona. Jer bez uspješne male trgovine gradski centri jedva da imaju perspektivu za budućnost”, upozorio je predsjednik Trgovačkog saveza Njemačke, Alexander von Preen i dodao: „Ako umre mala trgovina, umrijeće i grad.”
Činjenica je da se broj trgovina u Njemačkoj smanjuje već neko vrijeme. Posebno izraženo je to bilo za vrijeme korona-godina 2020. do 2022. kad je broj trgovina godišnje opao za 11.000. Pažnja javnosti uglavnom je usmjerena na zatvaranje filijala velikih lanaca poput robnih kuća Galerie Kaufhof, lanca prodavaonica cipela Görtz ili modnog lanca Gerry Weber.
No najveći dio zatvaranja prema HDE-u otpada na male trgovine poput butika ili pekari. Jedan od glavnih razloga za to je online-trgovina. Za vrijeme korone su se ljudi navikli na narudžbe putem interneta. Odumiranje malih trgovina se primjećuje i u četvrtima izvan centara velikih gradova, ali prije svega u manjim i srednjim gradovima.
S obzirom na mnoge poslovne prostorije koje tako zjape prazne, HDE zahtijeva od opština jači angažman i osnivačku ofenzivu kako bi se zaustavilo odumiranje trgovina.
„Nebirokratski i brzi procesi dodjeljivanja dozvola za preuređivanja i preimenovanje prostora bi trebali biti prioritet”, kazao je predsjednik HDE-a von Preen. Ukoliko se aktualne praznine ne popune brzo, prijeti lančana reakcija sa spiralom prema dolje, dodao je on.
Međutim, ni sami kupci nisu više oduševljeni šopingom u centrima njemačkih gradova u kojima se u pješačkim zonama koncentrišu trgovine. Prema ispitivanju Instituta za trgovačka istraživanja (IFH) provedenog krajem prošle godine, svaki drugi ispitanik je odgovorio da svojim prijateljima ne bi preporučio šoping u centru grada. Tek svaki četvrti grad su ispitanici karakterizirali kao atraktivnim za kupovinu.
„Činjenica je da većina gradskih centara u kojima su trgovine ima više kritičara nego fanova”, kazao je direktor IFH-a Boris Hedde. SEEbiz / Deutsche Welle