Razbijanje brodova, kao što ime sugerira, uključuje rezanje starih brodova u staro željezo – a to je posebno opasan zadatak. Kada brodovi dođu do kraja svog uporabnog vijeka, šalju se u zemlje uključujući Bangladeš, Tursku, Indiju i Pakistan, gdje se nalazi većina radnika na razbijanju brodova.
Ovdje će radnici prionuti na posao rastavljanja plovila, ali riskiraju ozbiljne ozljede i smrt dok rade. Uvjeti u kojima su razbijači brodova prisiljeni raditi često su iznimno opasni i ispod pristojnih standarda zdravlja i sigurnosti. Opasnost od gnječenja ili rezanja metalom je sveprisutna.
Svakodnevne opasnosti
Brojke nevladine organizacije Shipbreaking Platform pokazuju da je 2022. godine najmanje 10 radnika izgubilo život, a još 33 su zadobila ozljede dok su razbijali plovila i to samo na plaži Chattogram u Bangladešu.
Godine 2021. pet je radnika umrlo tijekom mjeseca kolovoza dok su rastavljali plovila u Bangladešu. Sljedećeg mjeseca u Turskoj su dva radnika umrla nakon što im je puklo uže dok su rastavljali brod – ovaj incident se dogodio samo dva mjeseca nakon drugog u istom reciklažnom dvorištu koji je također rezultirao smrću dvojice muškaraca.
Nešto se mora promijeniti
Gledajući unatrag na 2016., jednog brodolomca u Bangladešu nasmrt je smrskala ogromna čelična ploča, a u sljedeća četiri dana – u tom istom brodogradilištu – umrlo je još troje ljudi. Glenn Thompson, pomoćnik nacionalnog tajnika Australskog sindikata proizvođača, proveo je vrijeme promatrajući razbijače brodova u Chittagongu 2015.
Govoreći za news.au.com, rekao je da je industrija, koja ima tisuće radnika i svake godine rastavi oko 800 brodova, ‘užasna’.
Nastavio je: “Posvuda leže opasnosti. Ljudi koji rade s oksi acetilenskim bakljama visoko na nadgrađu trupa bez sigurnosnih barijera koje bi spriječile njihovo klizanje i pad.”
Opasnost vreba, a radnici nemaju zaštitu
Radnici nemaju pristup vrsti osnovne zaštitne opreme koja bi im pomogla da budu sigurni, poput rukavica ili maski. Thompson je rekao da radnici također dolaze u kontakt s azbestom, koji može uzrokovati terminalnu bolest, a koji se mora ukloniti ručno.
Komentirajući razbijanje brodova, Međunarodna organizacija rada je izjavila: “Razbijanje brodova je preraslo u veliki profesionalni i ekološki zdravstveni problem u svijetu. To je jedno od najopasnijih zanimanja, s neprihvatljivo visokim razinama smrtnih slučajeva, ozljeda i bolesti povezanih s radom” , prenosi klik.