Ovim upozorenjem koje je X dobio u utorak, Facebook u srijedu a Tik Tok u četvrtak, i u praktičnom smislu je počela primjena Zakona o digitalnim uslugama, novog zakona na niovu EU koji ima za cilj borbu protiv dezinformacija i misinformacija, koji je usvojen u aprilu a počeo je da se primjenjuje krajem prošlog mjeseca.
Iako će se ovaj zakon odnositi i na objave profila iz BiH, nadležni još uvijek nisu spremni na njegovo provođenje.
U Regulatornoj agenciji za komunikacije BiH su nam rekli da im u ovom trenutku nije poznato kako će se ovaj proces provoditi na nivou zakonodavnih tijela BiH i na koji način će se odvijati.
“Iako se radi o zakonu koji ima direktnu primjenu u državama članicama EU, u BiH koja je u procesu pridruživanja EU obavezna je uskladiti svoj zakonodavni okvir sa EU okvirom”, naglasili su oni za Nezavisne. Pojasnili su da će biti potrebno izvršiti transponovanje u domaće zakonodavstvo, kao i odrediti nadležne institucije i koordinatora za digitalne usluge.
Drugim riječima, portali i medijske platforme bi se u BiH mogli naći na udaru ovog zakona, a da nisu informisane o njegovoj primjeni niti kojoj instituciji u BiH se mogu obratiti u slučaju da dođe do limitiranja plasiranja njihovih sadržaja.
Pojašnjenja radi, ovaj zakon se za sada primjenjuje samo na velike platforme s više od 45 miliona korisnika u EU, dok će se na sve ostale platforme početi primijenjivati od februara naredne godine. U RAK-u kažu da BiH ima krajnji rok do tada da odredi nadležna tijela za primjenu ovog zakona i da imenuje koordinatora za digitalne usluge.
Kao što smo već pisali, osnovni cilj zakona je zaštita privatnosti korisnika, zaštita djece, kao i ograničavanje oglašivača da koriste privatne podatke korisnika koji imaju profile na onlajn platformama.
Ali, kako nam je nedavno rečeno na medijskom seminaru u Moldaviji posvećenom suzbijanju dezinformacija i misinformacija koji je organizovala Evropska služba za spoljne poslove EU, osnovni cilj svih ovih mjera EU je suzbijanje dezinformacija i misinformacija, posebno u kontekstu propagande koja se na društvenim mrežama širi u vezi s ratom u Ukrajini.
EU je odlučila da reaguje prema velikim platformama zbog dezinformacija koje profili s ovih mreža šire u vezi s sukobom u Gazi. Jedna od dezinformacija, koja je nekoliko puta podijeljena i sa profila u BiH, je da su ukrajinske vlasti teroristima Hamasa prodale oružje koje su dobili od Zapada.
Kako piše BBC, portparol Mete, majke kompanije Facebooka, je rekao da je ta kompanija već uspostavila tim koji uključuje članove s poznavanjem arapskog i jevrejskog jezika, kako bi brzo odgovorili ovim izazovima.
Ilon Mask, vlasnik X, je rekao da je kompanija uklonila sve objave vezane za terorističku organizaciju Hamas, ali je od EU zatražio da objavi šta je njegova platforma objavila da je protivzakonito kako bi, kako je istakao, sve moglo biti javno i transparentno.
Ukoliko Facebook i X odluče da se ogluše na zahtjev EU, mogle bi se suočiti s sankcijama koje iznose do šest odsto prihoda na godišnjem nivou, odnosno dobiti kazne u visini i do nekoliko milijardi evra, pišu Nezavisne.