Bošnjački učenici ulaze na jedan ulaz, ulaz OŠ “Berta Kučera”, dok za učenike OŠ “13. septembar”, učenike hrvatske nacionalnosti, postoji odvojeni ulaz, piše “N1“.
Iako zajednički atrijum, gdje se susreću časne sestre i muslimanke s maramama, daje privid multikulturalnosti, Asja kaže da za nju nije tako.
“Voljela bih kada bi svi bili zajedno i izmiješani. Za mene, pogrešno je da nas dijele i zaista sam tužna zbog toga”, kaže ova učenica OŠ “Berta Kučera”.
Autor BBC-jevog teksta objašnjava kako je princip “dvije škole pod jednim pkrovom” uveden u post-ratnom periodu kako bi ohrabrio raseljene porodice da se vrate u ratom razorena područja, nakon bošnjačko-hrvatskog konflikta u ranim 90-tim godinama.
Ovaj koncept trebao je osigurati da se djeca ne suočavaju s “indoktrinacijom ili diskriminacijom” od onih koji su nedavno bili neprijatelji, piše britanski medij, dodajući da je preko 50 škola u zemlji podijeljeno na ovaj način.
Ali, ubrzo je postalo jasno da s ovakvim sistemom postoji rizik da se ojačaju podjele.
Vlasti u Federaciji BiH odbijaju da spoje podijeljene škole, navodi se u tekstu, ali učenici su odlučili da podignu glas protiv segregacije.
BBC podsjeća na kampanju koju su pokrenuli učenici u Jajcu a koja je imala cilj da spriječi dalje podjele.
“Odgajaju vas tako da učite kako drugi nisu dobri i ne posvetite niti jedan sat kako biste naučili o njihovoj kulturi, vjerovanjima ili vrijednostima”, priča Ivica Jukanović, jedan od lidera kampanje.
“Učenici često nauče da mrze u svojim kućama od svojih roditelja, jer su njihovi roditelji prošli kroz rat. Ako se nauče u svojem domu da mrze druge i onda odu u podijeljenu školu, neće znati ništa drugo do mržnje”, dodaje Jukanović.
U dvorištu, ispred zgrade, učenici se čine prilično rasterećeni, piše BBC, ali njihovi profesori imaju izrazito oprečna mišljenja o tome kako educirati učenike.
“Ako mene pitate, sistem kakav imamo sada je rak”, kaže direktor škole “Berta Kučera”, Fikret Cancar, i dodaje kako čeka na dan kada će cijeli sistem biti rekonstruiran i ujedinjen.
“Ne vidim da će se to desiti u bliskoj budućnosti, ali kažem svima koji dođu ovdje da jedva čekam taj dan”, naglašava Cancar.
S druge strane, navodi se u tekstu, direktorica škole “13. septembar”, Iva Ladan, je manje entuzijastična oko integracije.
“Postoji prostor za poboljšanje ali odluka treba biti donesena na višem nivou”, kaže Ladan.
BBC-jev tekst zaključuje da su šanse za ovakvom odlukom jako male, te da politički lideri koji funkcioniraju na osnovi “podijeli i vladaj” preko dvije decenije, imaju razlog da održavaju ovakav sistem školovanja.