“Dana 19. jula 2019. godine u 06:26 UTC, odnosno u 08:26 po lokalnom vremenu, izraelski avion oznake 4XCPX TAMAR AVIATION-a tipa GLF 4 na letu iz Tel Aviva za Zurich je iz smjera zračnog prostora Crne Gore ušao je u zračni prostor Bosne i Hercegovine. Navedeni avion je imao uredno popunjeni i prihvaćeni plan leta. Avion je letio na visini od 40.000 stopa, odnosno nešto više od 12.000 metara te je samim time bio u nadležnosti susjednih oblasnih kontrola leta Beograd i Zagreb koje su po trenutno važećim sporazumima nadležne za pružanje usluga kontrole letenja u zračnom prostoru BiH na visinama iznad 32.500 stopa, odnosno iznad 10.000 metara. Dakle, navedeni let je bio izvan zone odgovornosti Centra oblasne kontrole leta BiH (BHACC). Avion je napustio zračni prostor BiH u 06:49 UTC odnosno 08:49 po lokalnom vremenu“, navode iz BHANSA-e.
Prema dostupnim informacijama BHANSA-e, avion je izgubio radio vezu s nadležnom oblasnom kontrolom leta Zagreb, zbog čega je zatraženo i provedeno presretanje aviona od strane Hrvatskog ratnog zrakoplovstva u zračnom prostoru Republike Hrvatske.
“Radi se o uobičajenom postupku u ovakvim situacijama. Napominjemo da prilikom presretanja niti u jednom trenutku nije došlo do narušavanja zračnog prostora Bosne i Hercegovine od strane vojnih aviona Republike Hrvatske“, ističu iz BHANSA-e.
BiH je od 2014. godine u procesu preuzimanja odgovornosti za pružanje usluga u zračnoj plovidbi iznad svog teritorija. Tada je preuzela kontrolu nad prostorom do 10.000 metara nadmorske visine, dok su uslugu i kontrolu zračnog bosanskohercegovačkog prostora iznad ove nadmorske visine, nastavili pružati provajderi susjednih država i shodno tome ubirali prihode.
Prema najavama iz BHANSA-e, potpuno preuzimanje odgovornosti za pružanje usluga u zračnoj plovidbi u cjelokupnom zračnom prostoru BiH planirano je za 5. decembra ove godine, čime će ovaj iznimno zahtjevan i dugotrajan proces biti uspješnoj okončan.