Mala opština u Hercegovačko-neretvanskom kantonu (HNK), koja je tokom posljednjeg popisa brojala 14.280 stanovnika, time je, kako poručuju njeni nadležni, postala jedinstvena u BiH.
Uslovi za ovu povlasticu za putnike stekli su se organizovanjem opšinskog preduzeća “Javni prijevoz”, za čije je potrebe obezbijeđeno šest autobusa, a slijedi nabavka još dva.
“U to poduzeće smo uložili znatna sredstva i opremili ga finim autobusima, prikladnim za naše terene. Osigurali smo im i zgradu, te organizirali autobusni kolodvor koji također u našoj općini nije postojao”, rekao je za “Nezavisne novine” Josip Juričić, pomoćnik opštinskog načelnika, inače jedan od autora ovog projekta.
Projekat, kako je naveo, u praksi donosi mogućnost nesmetanog dolaska njihovih žitelja iz seoskih sredina prema sjedištu opštine, ali i putovanje prema drugim dijelovima Prozora-Rame.
“Prvi put građani općine Prozor-Rama imaće stvarni javni prijevoz, namijenjen njima. Mi već imamo organiziran besplatan prijevoz učenika osnovnih i srednje škole u Prozoru-Rami, a stvoreni su materijalni uvjeti, odnosno imamo vozače i autobuse, da organiziramo i besplatan prijevoz građana”, naveo je Juričić.
Procjene su da će to opštinu na godišnjem nivou koštati 100.000 maraka, a ta sredstva su ove godine već uvrštena u budžet.
“Općinsko vijeće dalo nam je testno razdoblje od šest mjeseci. Od ponedjeljka startuju prve vožnje. Nastavlja se komunikacija sa mjesnim zajednicama, odnosno građanima da se tokom ovog testnog razdoblja utvrde najpovoljniji termini za polaske i povratke, broj linija na dnevnom i tjednom nivou i tako dalje. Građanima se, dakle, od ponedjeljka neće naplaćivati karte, niti će naplate biti kasnije”, uvjerava Juričić.
Pravo na besplatnu vožnju, uz stanovnike Prozora-Rame, imaće i svi njihovi gosti, što bi trebalo da doprinese razvoju turizma.
“Kada smo pravili ovu odluku, gledali smo primjere iz prakse. Ovakav primjer nismo mogli pronaći. Vjerujem da to imamo jedini u BiH”, naveo je Juričić.
Kako nam je rečeno, opštinski načelnik Jozo Ivančević predlagač je ove odluke i opštinskog budžeta, u kojem su predviđena sredstva i za besplatan prevoz građana.
Ivančević kaže da je ova opština kao šire područje dugo bila zanemarena od strane većih centara. Tvrdi da su izvrsni prirodni resursi, posebno voda Ramskog jezera i tako proizvedena električna energija, više koristili drugim sredinama nego Prozoru-Rami.
“Najveći dio općine bio je bez pitke vode, sa lošim putevima, i time smo znatno zaostajali za susjedima. Sada smo se izborili za veće novce i za bolje poštivanje. Doveli smo pitku vodu do velikog broja naselja, uredili lokalne puteve, proširili javnu rasvjetu i do seoskih naselja. Ali, otišli smo i dalje od mnogih. Sada radimo sortirnicu otpada, suvremeni prečistač otpadnih voda, a pomak pravimo i u prijevozu naših građana, koji će biti besplatan za sve”, rekao nam je Ivančević.
Dok će, dakle, stanovnici Prozora-Rame, ali i njihovi gosti, već od ponedjeljka moći da se besplatno voze autobusima, stanovnici Luksemburga će takvu privilegiju imati tek za nešto više od mjesec i po dana. Tamošnje vlasti su se odlučile na takav potez u nadi da će se smanjiti broj automobila koji krstare putevima, a time i zagađenje. Luksemburg ima samo 600.000 stanovnika, ali sa BDP-om po stanovniku od oko 110.000 dolara najbogatija je zemlja u EU i jedna od najbogatijih na svijetu, pišu “Nezavisne“.
Ipak, prema ranije objavljenim informacijama, na globalnom nivou bogat je spisak gradova koji nude besplatan javni prevoz svojim građanima. Među njima su, po dostupnim podacima, neki gradovi u Australiji, Belgiji, Brazilu, Kanadi, Kini, Češkoj, Danskoj, Engleskoj, Finskoj, Francuskoj, SAD itd.