Dobavljač TV i internet usluga Telemach, tuži korisnike koji su u januaru 2021. godine raskinuli ugovor.
Redakciji Faktor.ba, obratio se bivši Telemachov korisnik (ime poznato redakciji), ističući da se nad njim vrši tortura, te da “navedena kompanija nepoštuje korisnička i potrošačka prava”.
Ombudsman za zaštitu potrošača Saša Marić, kaže da su zaprimili 20 upita bivših Telemachovih korisnika, koji su im se obratili istim povodom.
– Telemach jeste prekršio zakonske i podzakonske akte. Potrošačima koji su nam se obratili odgovorili smo dopisom u kojem smo potkrijepili sve pravne akte – kazao je Marić.
Dopis je poslao i redakciji Faktora.
– Vi ste raskinuli ugovorni odnos koji je po svojoj pravnoj prirodi potrošački odnos, što znači da ste Vi u tom odnosu, de iure, dodatno zaštićeni Zakonom o zaštiti potrošača (Službeni glasnik BiH broj 25/06 i 88/15 – dalje u tekst ZZP) – stoji u uvodnoj rečenici dopisa kojim se obraćaju bivšim, tuženim korisnicima Telemacha.
Podsjetimo, problemi su nastali početkom prošle godine, kada je Telemach bez ikakve najave ukinuo svojim korisnicima kanale Arena sporta, zbog čega su mnogi raskinuli ugovor.
U dopisu je objašnjeno da se “promjene uvjeta poslovanja i cijene objavljuju u odgovarajućem obliku najmanje mjesec dana prije stupanja na snagu”.
– Svaka promjena sadržaja ugovora daje pravo drugoj ugovornoj strani da raskine ugovor s operatorom telekomunikacija u roku od četiri sedmice od objavljivanja promjene. Čl. 20 st (2) Zakona o komunikacijama BiH (Službeni glasnik Bosne i Hercegovine, broj: 31/03, 75/06, 32/10 i 98/12 – Dalje u tekstu Zakon o komunikacijama) – dodali su.
Podsjećaju da nadležni organi za zaštitu potrošača u Bosni i Hercegovini imaju glavnu odgovornost za promoviranje i implementiranje prava potrošača (čl. 4 ZZP), i obzirom na zakonski temelj, tj. na zakonske obaveze i nadležnosti njih kao institucionalnog nositelja zaštite potrošača (čl. 2 ZZP), Institucija ombudsmana je djelovala i izdala Preporuke i Instrukcije te ih predočila potrošačima i javnosti.
– Ono na šta smo reagirali i na čemu ćemo insistirati i ubuduće jesu činjenice koje su u potpunosti ignorirane od strane Telemacha i Regulatorne agencije za komunikacije BiH (RAK), a to je pojava grubog i masovnog kršenja osnovnih načela obaveznog i potrošačkog prava, kao i pravila tržišne konkurencije (koja se ovakvim otežavanjem izlaska iz ugovornog odnosa i promjene telekom operatera grubo krše) – istakli su.
Telemach, po njihovom mišljenju, nema pravo na ugovornu kaznu ni na naplatu preostalih mjesečnih pretplata, jer bi se “time grubo prekršila osnovna načela ugovornog i potrošačkog prava, a to su načela jednake vrijednosti akcija, gdje bi se na ime ugovornog odnosa koji je završio, jednoj ugovornoj stranci isplatilo i više (sa ugovornom kaznom) nego da se odnos ispunio”.
– Treba imati na umu da zbog prijevremenog raskida ugovora Telemach ima samo pravo na naknadu štete (što mora dokazati na sudu), a nikako pravo na izmaklu dobit. Također, ugovorna kazna ili penali se izričito ne mogu zaračunavati za novčane obveze – pojašnjavaju.
Dakle, zaključak bi bio sljedeći…
– Vaša prava kao korisnika i stranke u ugovornom odnosu sa Telemachom su povrijeđena. Vi ste imali pravo raskinuti ugovor zbog bitno promijenjenog predmeta ugovora s obzirom na koji ste sklopili ugovor (temeljem gore navedenog čl. 20 Zakona o komunikacijama), kao i zbog razloga neinformisanja o toj činjenici 30 dana od nastanka promjene u odnosu (tj. ukidanja kanala). Da se radi o promjeni cijene očito je i iz činjenice da u istoj cijeni paketa od 1.1.2021. godine korisnici imaju mogućnost gledanja manjeg broja kanala. I prema Pravilu 69/13, na koje se Telemach proizvoljno poziva, u tom slučaju postoji obaveza obavijesti korisnika kao i mogućnost raskida ugovora bez plaćanja navedenih “penala” – stoji u dopisu.