Osam učenika osmog razreda u RS povrijedilo se u jednom od izazova s TikToka -“krvavi novac”, kada se između prstiju šaka stavljaju kovanice da bi se vidjelo ko će duže da izdrži pritisak.
– Učenici su, u skladu sa postupcima, upućeni na savjetodavni rad s pedagogom, odnosno s disciplinskom odgovornošću koji takav prekršaj nosi, ali cilj nije samo kazna za te učenike već da shvate šta je za njih ispravno, a šta pogrešno – izjavio je danas u Tesliću direktor Osnovne škole „Desanka Maksimović“ iz Stanara Aleksandar Ristić, prenosi Srna.
Fizičko nasilje
On je upozorio da se fizičko nasilje preselilo na internet i društvene mreže, takozvano sajber nasilje i da je multisektorski tim ove škole proveo istraživanje i utvrdio da je 76 posto učenika u predmetnoj nastavi koji imaju društvenu mrežu TikTok učestvovalo u jednom od izazova, prenose Nezavisne novine.
Kada je riječ o preventivnim aktivnostima, on je ukazao na različita predavanja organizovana u saradnji s Centrom za socijalni rad i MUP-om RS, kao i osnivanje školske televizije koja promoviše istinske vrijednosti, učenička postignuća i zdrave navike.
Ristić je upozorio da je istraživanje ukazalo i da više od 90 posto učenika koristi platformu YouTube koja nije namijenjena djeci.
Ministar prosvjete i kulture RS Željka Stojičić poručila je da je sigurnost i prevencija nasilja u školama potreba s obzirom na sve prisutniju pojavu vršnjačkog nasilja na koje treba pronaći adekvatan i stručan odgovor.
Stojičić je navela da resorno ministarstvo već ima potpisane protokole prema kojima se postupa kada se desi slučaj vršnjačkog nasilja.
– Cilj nam je, pre svega, da razvijamo vaspitni sistem, jer samo ako to dobro uradimo onda će i obrazovni proces u školama biti na zadovoljstvo nastavnika, profesora i učenika – rekla je Stojičić.
Oblici nasilja
Direktor Republičkog pedagoškog zavoda Predrag Damjanović rekao je da je situacija u RS o pitanju vršnjačkog nasilja kao i u zemljama regiona, s tim što postoji problem u definisanju koji oblici nasilja se mogu podvesti pod vršnjačko, zbog čega su na ovom seminaru angažovani i predavači iz oblasti sigurnosti.
– Vršnjačko nasilje nije gledanje poprijeko, povlačenje za kosu, gurkanje, a najviše toga ima – napomenuo je Damjanović.
On kaže da je u posljednje dvije godine uočen trend blagog povećanja broja slučajeva ovog nasilja zbog čega je, s Društvom psihologa RS, provedeno istraživanje kojim je utvrđen utjecaj izolacije tokom epidemije koronavirusa na ponašanje djece koja su izgubila naviku druženja i međusobnog pomaganja.
Damjanović je ukazao na to da institucije u RS imaju protokole ponašanja kada je riječ o vršnjačkom nasilju koji se primjenjuju tek kada se ono i dogodi, te istakao da je cilj prevencija pojavnih oblika i prepoznavanje djece sklone ekscesima.
Osam modela
Direktor Društva pedagoga RS Drago Branković ukazao je na osam modela prevencije vršnjačkog nasilja u školama i sigurnosti koji su tokom dvodnevnog seminara predstavljeni direktorima i pedagozima, a riječ je o primarnoj prevenciji koja obuhvata sve učenike, nastavnike i zaposlene u školama.
Sekundarna prevencija, napominje on, obuhvata samo učenike koji su skloni nasilju ili su imali nasilničko ponašanje, dok tercijalna podrazumijeva individualni rad s nasilnicima i žrtvama nasilja.
– Posebno su problematični oni koji posmatraju šta se dešava, a istraživanja pokazuju da ti posmatrači poslije toga postaju žrtve, te da vrlo često žrtve nasilja postaju nasilnici – rekao je Branković.