Visoki predstavnik u BiH Kristijan Šmit (Christian Schmidt) donio je odluku o finansiranju Općih izbora 2022. godine u Bosni i Hercegovini.
Odluka je objavljena na zvaničnoj stranici OHR-a, a u nastavku pročitajte šta piše u Odluci.
– U vršenju ovlasti datih Visokom predstavniku članom V Aneksa 10 (Sporazum o civilnoj implementaciji mirovnog rješenja) Općeg okvirnog sporazuma za mir u Bosni i Hercegovini, prema kojem je Visoki predstavnik konačni autoritet u tumačenju navedenog Sporazuma o civilnoj implementaciji mirovnog rješenja; i posebno uzimajući u obzir član II.1. (d) posljednjeg navedenog Sporazuma, prema kojem će Visoki predstavnik “pomagati, kada to ocijeni neophodnim, u rješavanju svih poteškoća koje se pojave u vezi sa civilnom implementacijom”;
Podsjećajući na paragraf XI.2 Zaključaka Konferencije za implementaciju mira održane u Bonu 9. i 10. decembra 1997. godine, u kojima je Vijeće za implementaciju mira pozdravilo namjeru Visokog predstavnika da iskoristi svoju konačnu vlast u pogledu tumačenja Sporazuma o civilnoj implementaciji Mirovne nagodbe kako bi se olakšalo rješavanje svih gore navedenih poteškoća „donošenjem obavezujućih odluka, kako on smatra potrebnim” o određenim pitanjima uključujući, prema podstavu c) istog, „mjere za osiguranje provedbe Mirovnog sporazuma u cijeloj Bosni i Hercegovina i njenim entitetima”;
Efikasno funkcionisanje države i njenih institucija
Podsjećajući dalje na paragraf 4 Rezolucije 1174 (1998) Vijeća sigurnosti Ujedinjenih naroda od 15. juna 1998., kojom Vijeće sigurnosti, prema Poglavlju VII Povelje Ujedinjenih nacija… potvrđuje da je Visoki predstavnik konačna vlast u pogledu tumačenje Aneksa 10 o civilnoj implementaciji Mirovnog sporazuma i da u slučaju spora može davati svoje tumačenje i preporuke i donositi obavezujuće odluke koje smatra potrebnim o pitanjima koja je razradilo Vijeće za implementaciju mira u Bonu 9. i 10. decembra 1997”;
Imajući na umu da je Vijeće sigurnosti Ujedinjenih naroda više puta potvrdilo, kroz svoje rezolucije usvojene u skladu sa Poglavljem VII Povelje Ujedinjenih naroda, da uloga visokog predstavnika kao konačnog autoriteta u pogledu provedbe Aneksa 10 Općeg okvirnog sporazuma za mir uključuje “ovlašćenje da donosi obavezujuće odluke koje smatra neophodnim o pitanjima koja su razrađena od strane Vijeća za implementaciju mira u Bonu 9. i 10. decembra 1997. godine”;
Napominjući da Ustav Bosne i Hercegovine kaže da će Bosna i Hercegovina biti demokratska država, koja će djelovati u skladu sa vladavinom prava i sa slobodnim i demokratskim izborima i da je princip periodičnosti izbora čvrsto ugrađen u međunarodno pravo kao i Međunarodni pakt o građanskim i političkim pravima i Dodatni protokol uz Evropsku konvenciju o ljudskim pravima daju mu istaknuto mjesto;
Ističući da je Ustav Bosne i Hercegovine u svom članu VIII (1) utvrdio da Parlamentarna skupština svake godine, na prijedlog Predsjedništva, usvaja budžet kojim se pokrivaju rashodi potrebni za izvršavanje nadležnosti institucija Bosne i Hercegovine i međunarodnim obavezama Bosne i Hercegovine, te da član VIII (2) predviđa da se, ukoliko takav budžet ne bude usvojen na vrijeme, privremeno koristi budžet za prethodnu godinu;
Tumačeći da je obrazloženje imperativne odredbe člana VIII/2 Ustava BiH obezbjeđenje efikasnog funkcionisanja države i njenih institucija u situaciji kada država i institucije nisu bile u mogućnosti da na vrijeme usvoje budžet;
Odavno prošao zakonski rok od 15 dana
Izražavajući žaljenje što Zakon o finansiranju institucija Bosne i Hercegovine, zahtijevanjem odluke Vijeća ministara Bosne i Hercegovine o usvajanju tromjesečnog finansiranja institucija, odstupa od člana VIII/2. Ustava BiH i ograničava efektivnost navedene odredbe, uključujući i davanje mogućnosti onima koji nisu usvojili budžet u skladu sa članom VIII(1) Ustava da blokiraju dalje finansiranje institucija;
Podsjećajući da su članovi međunarodne zajednice u pismima upućenim ministru finansija i trezora Bosne i Hercegovine u januaru i aprilu 2022. godine pozivali ga da osigura sredstva za održavanje Općih izbora 2022. godine, navodeći da izostanak budžeta za 2022. i privremeno finansiranje ne mora ograničavati ukupne kapacitete i obim aktivnosti koje Centralna izborna komisija Bosne i Hercegovine mora izvršiti za provođenje pripremnih radnji uključujući nabavke neophodne za provođenje općih izbora, kao što su već predviđene odlukom o privremenom finansiranju;
S obzirom da je Centralna izborna komisija Bosne i Hercegovine donijela 4. maja 2022. godine Odluku o raspisivanju i održavanju Općih izbora u Bosni i Hercegovini 2022. godine prema kojoj će se izbori održati u nedjelju, 2. oktobra 2022. godine;
S obzirom na to da je već odavno prošao zakonski rok od 15 dana da nadležne institucije osiguraju sredstva, Vijeće ministara Bosne i Hercegovine nije omogućilo Centralnoj izbornoj komisiji Bosne i Hercegovine da nastavi sa aktivnostima potrebnim za održavanje izbora blagovremeno;
S obzirom da u Izbornom zakonu BiH u članu 1.2a. Stavovima 1. i 6. propisano da se u Budžetu Institucija Bosne i Hercegovine i međunarodnih obaveza Bosne i Hercegovine obezbjeđuju troškovi i izdaci za provođenje izbora od strane Centralne izborne komisije BiH iz člana 2.9 i člana 2.19 st. 17. ovog zakona i da ta sredstva moraju obezbijediti nadležne institucije u roku od 15 dana od dana donošenja odluke o raspisivanju izbora od strane Centralne izborne komisije BiH, kao i činjenice da nadležni organi Bosne i Hercegovine nisu obezbijedili potrebna sredstva na vrijeme uz očiglednu povredu navedenih obaveza;
Potvrđujući da građani Bosne i Hercegovine moraju biti u mogućnosti da ostvare svoja demokratska prava na slobodnim, poštenim i demokratskim izborima i da uslovi za takve izbore postoje uprkos nemogućnosti njihovih političkih lidera da postignu kompromis o izbornoj reformi;
Imajući u vidu istaknuto mjesto koje izbori imaju prema Općem okvirnom sporazumu za mir i njegovim aneksima i uvjereni u potrebu da se olakša rješavanje gore navedenih poteškoća kako bi se garantovalo održavanje slobodnih, poštenih i demokratskih izbora 2. oktobra , 2022.
Odluka stupa na snagu odmah
Sve gore navedeno, imajući u vidu i konstatovano, ovim putem donosim sljedeće:
ODLUKU
Donošenje Zakona o izmjenama i dopunama Zakona o finansiranju institucija Bosne i Hercegovine
Odluka o donošenju Zakona o izmjenama i dopunama Zakona o finansiranju institucija Bosne i Hercegovine (u daljnjem tekstu: Odluka) u nastavku čini sastavni dio ove Odluke.
Odluka je na snazi privremeno, dok Parlamentarna skupština Bosne i Hercegovine ne donese ovu Odluku u propisanom obliku, bez izmjena i dopuna i bez priloženih uslova.
Odluka o donošenju Zakona o izmjenama i dopunama Zakona o finansiranju institucija Bosne i Hercegovine stupa na snagu odmah i bit će objavljena na službenoj web stranici Ureda visokog predstavnika i u “Službenom glasniku Bosne i Hercegovine” bez odlaganja.
Sarajevo, 7 Jun 2022.
Kristijan Šmit
Visoki predstavnik
Kaznene odredbe se primjenjuju na iminstra i zamjenika ministra finansija
Zakon o izmjenama i dopunama Zakona o finansiranju institucija Bosne i Hercegovine
Član 1
Član 11. (Privremeno finansiranje) Stav 2. Zakona o finansiranju institucija Bosne i Hercegovine (Službeni glasnik Bosne i Hercegovine br. 61/04, 49/09, 42/12, 87/12 i 32/13) mijenja se i glasi:
“(2) Za obavljanje djelatnosti budžetskih korisnika utvrđenih zakonom, ostvaruje se privremeno finansiranje u iznosu od jedne četvrtine budžeta za finansiranje institucija Bosne i Hercegovine, u skladu sa najnovijim zakonom o budžetu institucija Bosne i Hercegovine i međunarodnih obaveza Bosne i Hercegovine. Ministar finansija i trezora Bosne i Hercegovine dužan je izvršiti ovu odredbu i dužan je to učiniti blagovremeno.”
Član 11. stav (6) Zakona o finansiranju institucija Bosne i Hercegovine mijenja se i glasi:
“(6) Parlamentarna skupština Bosne i Hercegovine će do 31. marta usvojiti zakon o budžetu Bosne i Hercegovine i međunarodnim obavezama Bosne i Hercegovine. Ukoliko Parlamentarna skupština Bosne i Hercegovine do 31. marta tekuće godine ne usvoji budžet za tekuću fiskalnu godinu, realizovat će se samo tekući izdaci neophodni za funkcionisanje institucija Bosne i Hercegovine u visini rashoda kako je navedeno iz stava (2) ovog člana.”
U članu 11. iza stava (6) dodaju se novi stavovi (7), (8) i (9) koji glase:
“(7) Bez obzira na odredbe stava (2) ovog člana, za vrijeme privremenog finansiranja, izdaci predviđeni za finansiranje izbora koje sprovodi Centralna izborna komisija, a koji se pokrivaju iz budžeta institucija Bosne i Hercegovine i međunarodnih obaveze Bosne i Hercegovine u skladu sa Izbornim zakonom Bosne i Hercegovine (“Službeni glasnik Bosne i Hercegovine” br. 23/01, 7/02, 9/02, 20/02, 25/02, 4/04, 20/04, 25/05, 52/05, 65/05, 77/05, 11/06, 24/06, 32/07, 33/08, 37/08, 32/10, 18/13, 7/ 14, 31/16 i 41/20) smatraju se tekućim izdacima i realizuju se u skladu sa budžetskim zahtjevom Centralne izborne komisije.”
“(8) Za izvršenje zahtjeva Centralne izborne komisije nadležno je Ministarstvo finansija i trezora Bosne i Hercegovine. Izuzeto od bilo kojeg drugog zakona, ako ministar finansija i trezora Bosne i Hercegovine nije u mogućnosti ili ne želi da izvrši zahtjev Centralne izborne komisije za finansiranje izbora u propisanom roku, zamjenik ministra finansija i trezora Bosne i Hercegovine će izvršiti takav zahtjev narednog dana nakon isteka navedenog roka.”
“(9) Kaznene odredbe iz člana 34. stav (2) ovog zakona primjenjuju se na ministra i zamjenika ministra finansija i trezora Bosne i Hercegovine u slučaju neizvršavanja obaveza iz stava (2) ovog zakona. i (7) ovog člana.”
Neke riječi se brišu
Član 2
Član 23. (Obavljanje kontrole) Zakona o finansiranju institucija Bosne i Hercegovine mijenja se na način da se brišu riječi “i koje nije zasnovano na odgovarajućim procedurama”.
Član 3
U članu 34. stav (2) Zakona o finansiranju institucija Bosne i Hercegovine dodaje se nova tačka a) koja glasi:
“a) postupa suprotno odredbama člana 11. ovog zakona;”
Tekuće stavke a) i b) označavaju se kao tačke b) i c).
Član 4
Ovaj zakon stupa na snagu osmog dana od dana objavljivanja na zvaničnoj web stranici Ureda visokog predstavnika ili jedan dan od dana objavljivanja u “Službenom glasniku Bosne i Hercegovine”, šta god nastupi prije.