Pažnju svjetske javnosti nedavno je privukla vijest o tome da je britanska kraljica Elizabeta po savjetu svojih suradnika odlučila odustati od vožnje u javnom prometu. Nešto ranije njezin je suprug, princ Philip, sudjelovao u automobilskoj nesreći, nakon čega se u javnosti počelo postavljati pitanje trebaju li osobe u poznim godinama sudjelovati u javnom prometu kao vozači. Britanska kraljica, podsjetimo, nedavno je proslavila 93. rođendan, a samo dan nakon spomenute nesreće njezinog supruga na javnoj je prometnici primjećena za upravljačem osobnog automobila i to bez korištenja sigurnosnog pojasa. Kraljica je k tome, da stvar bude još zanimljivija, jedina osoba u Velikoj Britaniji kojoj je bilo dopušteno da vozi bez valjane vozačke dozvole…
No, što je s nama ostalima, koji ne pripadamo kraljevskoj obitelji i koji za vožnju moramo imati valjanu vozačku dozvolu? U spomenutoj Velikoj Britaniji svaki vozač stariji od 70 godina morat će za produljenje njene valjanosti svake tri godine na liječnički pregled, no u Hrvatskoj je situacija malo drugačija. Pitanje odluke o prestanku vožnje ne bi se, dakako, smjelo ostavljati vlastitom nahođenju svakog pojedinog vozača i kod nas se o tome već godinama lome koplja između MUP-a s jedne i Sindikata umirovljenika i Matice umirovljenika s druge strane. Trenutačno je aktualna još jedna rasprava o tome treba li vozače starije od 65 godina starosti slati na obavezni liječnički pregled za produžetak vozačke dozvole ili ne, i jasno je tko tu drži koju stranu. Obaveznih pregleda je bilo, pa nije bilo, pa ih se opet želi uvesti…, i dosta se teško oteti dojmu da je ovdje zapravo riječ o prikupljanju političkih bodova pred svake nove izbore. Kako god bilo, policija je još prošle jeseni najavila promjene zakona koje bi ponovno aktualizirale uvođenje te obaveze. vozila? Onda biste mogli imati teškoće popopći liječnik ili specijalist koji je obavio pregled ili liječio vozača dužan upozoriti bolesnika o njegovoj nesposobnosti te o tome obavijestiti i policijsku upravu), da se dobna granica ne temelji na istraživanjima, da stariji nisu rizična skupina i, konačno, da je ovdje riječ o napadu na kućni budžet umirovljenika. Ne ulazeći sada u raspravu o tome tko je ovdje u pravu, činjenica je da pregled trenutačno nije obavezan, što znači da odluku o tome kada prestati voziti tako trebaju donijeti sami vozači, odnosno njima bliske osobe. Jer, s gubitkom sposobnosti na koje smo navikli nikad se nije lako nositi, pa ne čudi da je teško priznati sam sebi da je jedna toliko jednostavna i svakodnevna radnja koju smo obavljali desetljećima sada postala prevelik zalogaj.
No, najprije treba osvijestiti dvije činjenice: prvo, da ta radnja nije jednostavna, nego vrlo kompleksna i sa sobom može vući niz opasnih posljedica, i drugo, da refleksi, vid, sluh i brzina i koordinacija te sposobnost donošenja najboljih odluka, dakle fizičko i mentalno zdravlje, s vremenom općenito ne postaju bolji, nego lošiji. Ako ne zbog sebe, osvijestite to zbog drugih sudionika u prometu. Budite, dakle, pošteni prema sebi i razmislite jeste li primjetili da se nešto, bez obzira na starost, promijenilo u vašoj vožnji? Nemate li problema sami, ali ih primjećujete kod vama bliskih osoba, primjerice roditelja, svakako razgovarajte s njima. Riječ je o previše važnom pitanju da bi ono moglo ostati neizrečeno. Sve su promjene važne Primjećujete li da vam vid ili sluh više nisu dobri kao nekad? Imate li problema s održavanjem vozila u traci? Dogodi li vam se da reagirate sa zadrškom, na primjer na semaforu? Jeste li ogrebali automobil u posljednje vrijeme ili ste primijetili da češće zapinjete za rubnjake, a pri parkiranju teže procjenjujete udaljenosti? Osjećate li se i dalje ugodno za upravljačem ili vam vožnja počinje predstavljati stres, posebno noću ili pri lošem vremenu? Svaka od navedenih stavki sama po sebi ne mora značiti ništa, ali i može, pa bi svakako bilo dobro da se o tome savjetujete s nekim, najbolje liječnikom. Pijete li lijekove ili patite od nekih bolova, na primjer u vratu i leđima, i to može utjecati na vašu budnost i brzinu reakcije, ali i preglednost na sve strane iz vozila,piše Večernji