Svaštara

Sjećanje na “kišnog čoveka” ne blijedi – dan kada je otišao veliki Airton Sena

Na današnji dan pre 27 godina, u punoj brzini tog kobnog vikenda u Imoli, odjurio je u legendu jedan od najvećih vozača u istoriji Formule 1 – Airton Sena.

Airton Sena - autoblog

Svakog prvog maja, sportski svet zastane da oda počast velikom šampionu i velikom čoveku – Airtonu Seni. Kako podseća RTS, Brazilac je izgubio život u nesreći u Imoli, kada je u punoj brzini udario u zid u krivini Tamburelo. Smrt jednog od najboljih vozača u istoriji Formule 1 promenila je “najbrži cirkus” na svetu.

Crni vikend koji je izmenio Formulu 1

Prvog dana kvalifikacija, Rubens Barikelo je doživeo težak udes i prebačen je u bolnicu helikopterom. Odlično je prošao pošto je trku propustio zbog polomljenog nosa i povređene ruke.

Drugog dana treninga, Austrijanac Roland Ratzenberger nije imao sreće poput Barikela. Austrijanac je udario u betonski zid pri brzini većoj od 300 km/č, prebačen je u bolnicu, ali nije imao šansu da preživi.

Dan trke.

Sena je krenuo sa prve pozicije, ali već na startu trke došlo je do sudara Lamija i Lehta, pa je na stazu izašlo sigurnosno vozilo.

Trka je nastavljena u šestom krugu, a već u narednom Sena je izleteo sa staze u krivini Tamburelo i udario u zid. Prebačen je u bolnicu, ali mu nije bilo spasa – mozak je prestao da funkcioniše onog trenutka kada je udario u zid.

Nakon crnog vikenda u Imoli, rukovodstvo Formule 1 je ozbiljno poradilo na sigurnosti vozača.

Legenda o “kišnom čoveku”

Sena je u Formuli 1 debitovao 1984. godine, a pažnju je privukao već u prvoj sezoni, na trci u Monaku. Po velikom pljusku, Sena je bio brži od Alana Prosta i bio za petama Nikiju Laudi, kada je trka prekinuta zbog potopa.

“Kišni čovek”, kako su ga zvali, tri puta je bio prvak Formule 1. Vozio je 161 trku, od čega je 41 put bio najbrži i 39 puta bio na postolju.

Njegovo rivalstvo sa Alanom Prostom je jedno od najvećih u istoriji sporta, ali o kakvom talentu i kakvom vozaču je reč, najbolje je opisao i sam Prost.

“Ako me pitate ko je najbolji vozač protiv kojeg sam se takmičio, reći ću – Sena, daleko ispred ostalih… Kakve god da smo probleme imali, oni nikada nisu mogli da utiču na naše međusobno poštovanje”, napsao je Prost nakon Senine smrti.

Brazilac je važio za beskompromisnog vozača.

Međutim, van staze, kada se motor ugasi i ohladi – sušta suprotnost nemilosrdnom takmičaru. Pobožan čovek, blage naravi, koji je želeo da pomogne onima kojima je pomoć bila preko potrebna.

“Bogati više ne mogu da žive na ostrvu okruženi morem siromaštva. Mi svi dišemo isti vazduh… Ljudi moraju imati šansu, bar osnovnu šansu… Šansu za obrazovanjem, hranom, medicinskom negom. Kada vidite decu na ulici koja jedva preživljavaju, shvatite da morate nešto učiniti. Nikada nećete moći da promenite svet sami. Ali možete promeniti delić”, govorio je Sena.

Zbog njegove smrti, u Brazilu je proglašena trodnevna nacionalna žalost, a na sahrani, Senu je u legendu ispratilo tri miliona ljudi.

Kako je Komi spasao život i šta je pronađeno u njegovom bolidu

Dve priče sasvim dovoljno govore o tome kakav je čovek bio Brazilac. piš e”Autoblog“.

Prva je sa treninga u Belgiji 1992. godine. Erik Koma je doživeo tešku nesreću, a Sena je nailazio. Koma nije bio pri svesti, ali mu je noga ostala na papučici za gas.

“Motor je radio. Sena je stao, dotrčao do mog bolida i ugasio motor. Postojala je šansa da bolid eksplodira zbog curenja benzina. Ko zna šta bi se dogodilo da je došlo do vatre”, rekao je Koma.

Sena je ugasio motor, a onda držao glavu Francuzu dok doktori nisu stigli. Mnogi, pa i sam Koma, veruju da mu je Sena tim potezom spasao život.

Druga je iz Imole, nakon smrti – u njegovom smrskanom bolidu pronađena je zastava Austrije, koju je, nakon trke, želeo da razvije u čast Rolanda Ratzenbergera.


Facebook komentari

Izneseni komentari su privatna mišljenja autora i ne odražavaju stavove redakcije portala Haber.ba. Molimo autore komentara da se suzdrže od vrijeđanja, psovanja i vulgarnog izražavanja. Portal Haber.ba zadržava pravo da obriše komentar bez prethodne najave i objašnjenja - Više o Uslovima korištenja...
Na vrh