Za razliku od eVTOL-a (električni vertikalni avioni za poletanje i sletanje), koji su sličniji velikim dronovima nego stvarnim automobilima, „ErKar“ je pravi automobil – i to leteći. To znači da se može koristiti za dvjie vrste prevoza, kako na putu kao automobil, tako i kao avion.
Ovo prevozno sredstvo je razvila kompanija „Klajn vižn“ i prvi put je predstavljen 2019. godine. „ErKar“ prototip 1 je obavio svoj prvi let krajem 2020. godine i od tada je imao 142 uspješna sletanja i preko 40 sati letenja.
Posljednje, 142. sletanje obavljeno je 28. juna posle prvog međugradskog 35-minutnog putovanja od međunarodnog aerodroma u Nitri do Bratislave. piše RTS.
Profesor Stefan Klajn, izumitelj ovog prevoznog sredstva i osnivač kompanije „Klajn vižn“, upravljao je vozilom u oba režima. Kada je sletio u Bratislavu, pretvorio je „ErKar“ ponovo u automobil – proces uvlačenja krila i repa koji je trajao manje od tri minuta – a zatim ga odvezao u grad.
Prvi međugradski let izveden je sa modelom Prototip 1, koji pokreće BMV-ov motor snage 160 konjskih snaga sa fiksnim propelerom, a može da leti maksimalnom krstarećom brzinom od 190 kilometara na sat. U saopštenju za medije kompanije „Klajn vižn“ napominje se da je prototip dostigao visinu od dvije i po hiljade metara i da je mogao, pod nadzorom Uprave za civilno vazduhoplovstvo, da obavi strme zavoje od 45 stepeni i da prođe niz testova stabilnosti i upravljivosti.
Prema „Klajn vižnu“ ova vrsta prevoznog sredstva će da prepolovi vrijeme putovanja iz vrlo jednostavnog razloga. „ErKar“ će nas odvesti do aerodroma, gdje ćemo ga prebaciti u režim leta i nastaviti putovanje.
U „Klajn vižnu“, takođe, vjeruju da će u budućnosti „ErKar“ potpuno privatizovati vazdušni saobraćaj, jer će svako ko ga posjeduje moći da se odveze do najbližeg aerodroma i vine se u nebo. Ipak, realno govoreći, čini se da će put do ovakve budućnosti biti dug i krivudav i podrazumijevat će sertifikate, odobrenja i, najvjerovatnije, pilotske dozvole.
„ErKar“ prototip 2 biće predserijski model i imaće motor od 300 konjskih snaga sa propelerom sa promjenljivim nagibom. Trebalo bi da leti brzinom od 300 kilometara na sat i da ima domet leta od 1.000 kilometara. „Kalajn vižn“ se nada da će uspjeti da dobiju potrebne sertifikate kako bi registrovali ovo vozilo i kao vazduhoplov i kao automobil.
Kompanija planira da proizvede dvije verzije, sa dva i četiri sjedišta, a u planu je i model koji će moći i da plovi. Naravno, jedino što je bolje od automobila koji može da leti je automobil koji leti i plovi.